21 Temmuz 2014

GRANOLA

Bir granola tarifinde kullanılabilecek ne var ne yoksa mutfakta döktüm tezgaha. Böyle bir şey yapmak için daha önce bir araya getirmediğim malzemeler bunlar. Ayrı ayrı hepsini çok seviyorum ve sıklıkla da yiyorum açıkcası ama mesela pişse tadı nasıl olur... pratikte bi fikrim yok! Teoride... şahane olur tabii. Neleri nelerle uydurmuyorum ki...

 


Neyse, çıkardım bütün malzemeleri ortaya, açtım defterimi, ölçer biçer, tadına bakar, ekler çıkarır uygun mktarı belirler yazarım dedim. Yulaf ezmesi 230 gram, zaten hepsi bu kadarmış o zaman diğer malzemeleri ona göre ayarlamak lazım. Ay çekirdeği... kabak çekirdeği.... gayet güzel şimdi biraz muskovado şekeri ekleyeyim... Terazi bozuldu! ya da pili bitti artık bilemiyorum ama kullanacağım miktarı ölçmeye en çok ihtiyaç duyduğum malzemelere sıra geldi ve çalışmadı daha fazla. Bundan sonrası avuç ve kaşık hesabı ilerledi hal böyle olunca.

Granola tariflerinde sıklıkla badem, incir, kayısı, fındık kullanılır. Güzel de oluyor tabii ama başka malzemeler kullanmak istedim bu sefer. Son birkaç aydır elma kurusu favori atıştırmalığım. Ekşimsi mayhoş tatlara zaafım olmuştur her zaman ve elma kurusu da bunu çok güzel karşılıyor. Meyve kurularında genel olarak şeker ilavesi oluyor ama elma kurusunda yok bildiğim kadarıyla. Benzer şekilde muzda da yok. Onun yerine biraz bal kullanıyorlarmış ve yedikçe fark ettim ki, tavalama ya da kızartma gibi bir işlem de uyguluyorlar sanırım. Başlarda sevmiştim lezzetini ama bu kızartılma işi pek hoşuma gitmedi açıkcası. Hindistan cevizi kurusu da bu tarz karışımlarda öne çıkan bir tada sahip ve eğer ki kıvamında kullanılırsa dinlendirici diye tanımlayabileceğim bi hoşluk katıyor. Özellikle şekeri az tuttuğunuz ya da kullanmadığınız karışımlarda tadı daha da baskın olabiliyor. Zencefili anlatmama gerek yok. Neredeyse girdiği her yerde baskın olan bir tat. Cumartesi günü Cup of Joy'a götürdüğüm zencefilli kek bunu tekrar öğretti bana. Onun tarifini ayrıca vereceğim.

Yukarıda da yazdığım gibi biraz muskovado şekeri ekledim tarife. Aslında eklemesem de olurmuş. Bal ve pekmezden gelen şeker benim için yeterli tadı oluşturmuş. Biraz da tahin eklemek istedim bu sefer. Nasıl bir tat vereceğinden ya da uyumlu olup olmayacağından emin değildim ama hem tadına hem de içindeki yağ ile kıvama güzel bir etki yapacağını düşündüm. Yanılmamışım...

Fırınınızı 180 dereceye ayarlayın ve fırın tepsinizi pişirme kağıdı ile kaplayın.

Kuru meyveleri istediğiniz irilikte doğrayabilirsiniz. Hindistan cevizi kurusunu makasla yarım santimlik parçalar halinde doğradım. Elma kurusunu rastgele minik küpler şeklinde, zencefil kurusunu ise yoğun tadından ötürü olabildiğince ince parçalara ayırdım. Bütün kuru malzemeleri büyükçe bir kasede karıştırın. Ardından bal, pekmez ve tahini ilave edip ıslak ve kuru bütün malzemeleri iyice karıştırın birbirine.

Hazırladığınız fırın tepsisine yayın karışımınızı. Aralarda çıkarıp altını üstüne getirecek şekilde karıştırarak 25-30 dakika boyunca fırınlayın. Bu esnada dikkat edeceğiniz malzeme elma kurusu. Süngerimsi yapısından ötürü bi kontrol edeyim dediğinizde fırına koyduğunuz rengi ve şekliyle duruyorken bir dakika sonra kömür olmuş olabilir. Granolanız fırından çıkardığınızda cozurduyor olacaktır, tahta bir kaşık yardımıyla birbirine yapışmış haldeki granolanızı dağıtabilirsiniz.

Gevrek severim granolayı, boş boş yemek de çok hoşuma gider. Bu sebeple, biraz fazla tuttum fırında, neredeyse yanmaya başlıyordu ki çıkardım hatta. Yine aynı sebeple, görece iri parçalar halinde ayırdım fırından çıkardığımda. Siz öyle gevrek kıtır olsun istemiyorum derseniz fırınlarken arada yaptığınız karıştırma işlemlerinden uygun gördüğünüz birinde çıkartabilirsiniz fırından.


MALZEMELER

  • 200 gram yulaf ezmesi
  • 45 gram ayçekirdeği içi
  • 65 gram kabakçekirdeği içi
  • 1 avuç ceviz
  • 3 tatlı kaşığı muskovado şekeri (esmer şeker de olur)
  • Hindistancevizi kurusu
  • Zencefil kurusu
  • 10 adet erik kurusu
  • 1 yemek kaşığı tahin
  • 2 yemek kaşığı pekmez
  • 1 yemek kaşığı bal
Afiyet olsun...


Hiç yorum yok: