12 Mart 2013

ÖNLÜĞÜMÜ TAKAR EKMEĞİMİ YAPARIM

Daha önceki ekmek yapma maceralarımı hatırladım bu ekmeği hazırlarken. Neredeyse bir saat boyunca, ekmeği yapmaktan vazgeçip geçmemek arasında gidip gelerek hamurunu yoğurup sonunda kıvamını bulabildiğim brioche.. "bişeyini faza koydum heralde!! ne biçim bi hamur bu böyle" diye söyle söylene yoğurduğum vıcık vıcık bir focaccia hamurunu... yulaflı ekmeği yaparken, içine alabileceğinden çok çok daha fazla kuru yemiş ve meyve koyma isteğim. ki bundan vazgeçmiş değilim. burada tarifi yok ama Sevda ve Ufuk'la beraber yiyeceğimiz akşam yemeği için yaptığım kepekli tahıllı ekmeği fırına verirken "lütfen sağlam çık oradan, şaraba eşlik edeceksin bu akşam" diye ekmeğe yalvarışım ve fırından çıkınca "A aa! ben içerideyken biri fırına hazır ekmek mi koydu acaba!!" şeklinde yaşadığım bir anlık şaşkınlık...

Ekmek yapmak tarifi olmayan bir keyif benim için. Münire Teyze, Dilek'in çeyizi için yaklaşık 15 yıl önce aldığı stand mikserini bana hediye etmeden önce, yoğurduğum ekmek hamurunu fırına verene kadar "niçin her seferinde kendime bu eziyeti yapıyorum acaba!!" diye neredeyse ağlamaklı olduğum ama pişerken yaydığı o kokuyu, fırından çıkarıp da içini açınca çıkan o sıcacık dumanı içime çekince bu sefer "seni ben yaptım güzelim" duygusuyla gözlerimin dolduğu bir tutku oldu. 

Annenizin yaptığı o leziz reçeli, ya da tereyağını (benimki yoğurt kaymağından bir tereyağı yapıyor ki yemeye doyamıyorum) kendi yaptığınız ekmeğin üzerine sürdüğünüzde unutuluyor bütün bu söylenmeler.  



Mikserinize hamur yoğurma aparatını takın ve unları, tuzu, tarçını, kuru mayayı karıştırıp yoğurma kabına eleyin. Oda sıcaklığındaki suyu, pekmezi ve tereyağını da ilave edin ve şekil verilebilir bir hamur elde edene kadar yoğrulmaya bırakın.

Yoğurma işlemi bittikten sonra kabı ılık bir yere alıp üzerini nemli bezle örtün ve yaklaşık bir saat boyunca, hamur neredeyse iki katı hacme ulaşacak, mayalanmaya bırakın. Süre sonunda hamurun en üstte gördüğünüz hale gelmiş olması gerekiyor. Ellerinizi unlayın ve kabarmış hamurun ortasına bastırıp kenarlarından kabın ortasına doğru toparlayın ve unladığınız tezgaha alıp biraz daha yoğurun. Sonra bu hamuru tezgahın üzerine biraz yayın ve ekmeğinizin içinde olmasını istediğiniz kuruyemiş ve meyveleri (antep fıstığı, fındık, ceviz ve kuru incir kullandım) hamurun ortasına koyup iyice karışana kadar biraz daha yoğurun. Hamuru, yağladığınız ekmek kalıbına yerleştirip kabarması için bir saat daha bekletin. Bu tarifi yaptığım iki seferde de farklı kalıplar kullandım. Aşağıda gördüğünüz şekilde, birini bütün olarak pişirdim, diğerini ise muffin kalıpları içinde hazırladım.



MALZEMELER
  • 1 bardak beyaz un
  • 1+1/2 bardak tam buğday unu
  • 1+1/2 bardak çavdar unu
  • 1+1/2 kaşık instant kuru maya
  • 1+1/2 tatlı kaşığı toz tarçın
  • 1 tatlı kaşığı tuz
  • 3 çorba kaşığı pekmez
  • 1+1/2 bardak oda sıcaklığında su
  • 1 çorba kaşığı oda sıcaklığında tereyağı
Afiyet olsun...

Hiç yorum yok: